přidáno dne: 6. 7. 2020
Větší vyroste na levém břehu u mostu, menší u pivovaru na břehu opačném. Zakázku 29.6.2020 vypsalo Ředitelství vodních cest. Její předpokládaná hodnota přesahuje 23 milionů korun, zájemci mohou podat nabídku do 28. července. Zahájení prací je odhadnuto na začátek října, hotovo by poté dle smlouvy muselo být do konce května příštího roku.
Přístaviště na levém břehu Labe u mostu bude sloužit pro krátkodobé a střednědobé stání 14 malých plavidel do maximální délky 20 m. Přístaviště bude tvořeno plovoucím páteřním molem o délce 72,8 m a šířce 2,5 m, kotveno bude na 4 ocelových dalbách umožňujících vertikální pohyb. Páteřní molo bude složeno ze 7 jednotlivých pontonů tvořených vždy 2 betonovými plováky s výplní z polystyrenu. Součástí mola bude 7 plovoucích výložníků osazených šikmo ve směru proudu, které bude možno při nepříznivých podmínkách (zimní období, povodňový stav) sklopit.
Plovoucí molo bude s břehem spojeno 2 přístupovými lávkami s oboustranným zábradlím. Přístaviště bude připojeno na rozvod elektrické energie a pitné vody prostřednictvím nově vybudovaných přípojek, obojí budou moci plavidla využívat díky 4 odběrným sloupkům. Na koncích výložníků budou umístěna poziční světla. Přístaviště osobní lodní dopravy bude na pravém břehu řeky Labe, naproti Restauraci v Pivovaře. Přístaviště bude tvořeno plovoucím ocelovým přístavním můstkem o rozměrech 9 x 4 m. Výstup z můstku bude zajištěn lávkou o šířce 1,5 m a délce 10,5 m uložené na betonovou břehovou patku. Plovoucí můstek bude vybaven elektro rozvaděčem společně s čtečkou uživatelských karet a dvojicí zásuvek, připojením na vodu, kamerovým systémem, informačním značením a záchrannými prvky. V rámci přístaviště bude realizováno osvětlení můstku včetně lávky a vstupního portálu.
ŘVC chce přetvořit Labe v řeku přátelskou pro rekreační plavbu. V plánu je zbudování sítě veřejných přístavišť pro malé lodě, která budou po vzoru Baťova kanálu sloužit turistům putujícím po vodě. Dnes Labe turistům na vodě ukazuje spíše nevlídnou tvář, při výstavbě vodní cesty se na takzvanou malou plavbu nepamatovalo. „Přenocování na dalbách u plavebních komor není právě v pořádku a jinde se musíte strachovat, zda je úvaz bezpečný a loď se neutrhne,“ říká mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Investor se přitom netají inspirací právě Baťovým kanálem. „Tam začal boom půjčování hausbótů až po vybudování těchto veřejných přístavišť,“ doplnil Bukovský. Výstavba proběhne v několika vlnách. Nejdříve přístaviště vzniknou v Děčíně, Ústí na Labem, Roudnici nad Labem, ve Štětí, Mělníku a v Poděbradech, následovat budou Čelákovice, Nymburk, Kolín a Brandýs nad Labem. Příští rok se očekává vypsání zakázek pro Malé Žernoseky, Lysou nad Labem a Oseček.
a