Labská stezka propaguje
Podpořili nás
Hledáme spolupracovníky

LABSKÁ STEZKA o.s. HLEDÁ

regionální externí zástupce pro obchodní činnost v koridoru řeky Labe a Mrliny.

INFORMACE NA
TEL: 325 533 803, 777 55 66 90
nebo email: info@labskastezka.cz

Naše fotky na Rajčeti
Kalendář akcí
Pro partnery: přidat akci

Lodní přívozy na Labi

OBSAH



Ilustrační foto a aktuální informace o přívozu v Dolním Žlebu (leden 2016):
Donedávna obstarával jediné spojení do Dolního Žlebu pro auta přívoz. Poté byla vybudována silnice která je ale současně i značenou mezinárodní Labskou cyklotrasou č.2, což přináší provozní obtíže.
Provoz přívozu v Dolním Želbu je ale pro následující období ohrožen.




Přehled přívozů na Labi 2015 - 2016 a odkazy

Informace také o zaniklých přívozech na celém Labi najdete níže i ZDE

Historie lodní dopravy a přívozů v Ústeckém kraji

Rozvoj regionální osobní dopravy je na Děčínsku spojen až s dobou rozvoje průmyslu od poloviny 19. století. Přelomem bylo otevření tratě Praha-Drážďany v roce 1851, které nejen podpořilo rozvoj průmyslu v Podmoklech, ale také vedlo k nové orientaci osobní lodní dopravy v regionu.
Sasko-česká paroplavební společnost v té době začala provozovat osobní lodní dopravu na trase Litoměřice-Drážďany jako dopravu místní. Zřídila několik desítek zastávek, které sloužily nejen rekreaci obyvatel, ale také jejich praktickým potřebám - dopravě zboží na trh, cestě do práce apod. Na katastru dnešního města Děčína postupně zřídila zastávky v Dolním Žlebu, Čertově vodě, Rasselnu (naproti na druhém břehu řeky), Prostředním Žlebu, Loubí, Děčíně (u Parolodě),Podmoklech (na nábřeží u restaurace), na Starém Městě u přívozu, v Křešicích. Saské osobní parníky tak vlastně sloužily městské dopravě, neboť ulehčovaly cestování obyvatel z okolních obcí do města.
Pro místní osobní dopravu v Děčíně měly ještě větší význam přívozy. Původně zde byly pouze dva, horní přívoz, zhruba v místě dnešního starého mostu, a druhý na Starém Městě (u dnešního veslařského klubu). Oba přívozy byly dříve tzv. prámové, umožňovaly převážet i vozy s nákladem; postupem času se spíše prosazovaly tzv. člunové přívozy speciálně používané pro dopravu osob. Většina z nich byla uchycena ve své trase řetězovým nebo lanovým vedením na dně řeky, což vytvářelo komplikace při řetězové paroplavbě, proto také začaly být později nahrazovány parními přívozy.


Kontakty
LABSKÁ STEZKA, z.s.

objekt PIN
Za Žoskou 2506, 288 02 Nymburk
tel: +420 325 533 803
e-mail: info@labskastezka.cz
GPS: 50° 12' 1,4'' N, 15° 2' 31,5'' E
Naši partneři

Další naše
partnery naleznete
v sekci Partneři